Marc Kloppers - Netgemak

Langlopende relaties en leuk werk
 

Op 2 april heeft internetbureau Netgemak getekend voor een tweede termijn als Supporting Partner. Een gedenkwaardig moment. Eigenaars Marc Kloppers en Gijs Mekking steunen De Slinger sinds 2018. Hun no-nonsense-niet-praten-maar-poetsen-mentaliteit gaat hand in hand met de vaardigheid de behoefte achter de vraag te achterhalen. Hun gevoel voor de klant levert langlopende relaties en leuk werk op.
 

Dat het internetbureau hecht aan duidelijke communicatie werpt ook intern zijn vruchten af. Gijs Mekking en Marc Kloppers hebben Netgemak opgericht in 2009 en zijn beiden ‘eindbaas’. Met eigen taken wel te verstaan. Mekking neemt het technische deel voor zijn rekening en Kloppers regelt het contact met de klant en zorgt voor continuïteit in de workflow. ‘We vertrouwen op elkaars deskundigheid en de juistheid van elkaars besluiten’, vertelt Kloppers. ‘Verder hebben we een platte organisatie en een open kantoorruimte. Het is zo ingericht dat we makkelijk kunnen uitwisselen of sparren en we doen dat regelmatig terwijl we darten of een keutje leggen.’
 

Ontzorgen
Ook de medewerkers van De Slinger voelden zich snel thuis bij Netgemak. ‘Ik zie nog de opgeluchte gezichten toen we in gesprek waren’, zegt Kloppers lachend. ‘We kennen het klappen van de zweep en vragen naar achterliggende bedrijfsprocessen bij het opzetten van een website of een online communicatiemiddel. De bedoeling is dat een instrument zodanig aansluit dat het medewerkers taken uit handen neemt en ontzorgt. Dan is het belangrijk dat je vraagt naar wat nodig is en in staat bent om mee te denken en suggesties aan de hand te doen.’ Dit leveren van maatwerk is zeker gelukt bij De Slinger, wat blijkt uit de mooie website en het toegankelijke online platform ‘de Slingerbeurs’. Hierop kunnen sinds 12 maart zowel vragers als aanbieders terecht om het hele jaar door matches te maken.
 

No-nonsense
‘Achter zo’n online platform schuilt een wereld van techniek’, vertelt Kloppers, en dat legt hij met een gerust hart in de handen van zijn compagnon en hun medewerkers. ‘Op dit moment werken we voor een deel vanuit huis, maar meestal zijn we nu met twee man op kantoor.’ Het pand naast Scapino tegenover het station, zou een ‘zichtlokatie’ zijn, maar daar hecht Kloppers weinig waarde aan. ‘Wat voor ons telt, is dat het licht en

ruim is, bovendien dicht bij huis en makkelijk te bereiken per trein.’ Deze no-nonsense instelling tekent Netgemak. ‘We hebben weinig op met reclame en uiterlijk vertoon en maken graag een website voor de schilder om de hoek. Dat we ook een tool gemaakt hebben die in veertien landen gebruikt wordt om klanttevredenheid te meten of dat we een onderwijsstichting met 60 vestigingen voorzien hebben van websites, intranet en apps hoeven we niet aan de grote klok te hangen. We hebben werk genoeg!’
 

Leuke dingen doen
Kloppers en Mekking namen zich voor de werkgever te worden die ze graag wilden hebben. Centraal stond het idee: we gaan leuke dingen doen! Dit voornemen hangt duidelijk in zicht aan de muur en herinnert de collega’s iedere dag aan de gedachte achter hun activiteiten. Uiteraard is het werk niet altijd even leuk en ontkomen ook zij niet aan problemen. Toch behoedt het hen voor keuzes die niet passen bij hun missie: mooi werk doen voor mensen die iets leuks willen doen met internet. Kloppers vindt het daarnaast belangrijk na het werk nog tijd over te hebben voor zijn privéleven en wil de mogelijkheid creëren om mensen te faciliteren die goede dingen doen voor de samenleving. Niet alleen aan De Slinger maar ook aan onder meer De Nije Stichting en Kans voor een Kind levert Netgemak diensten. Waarom? In het antwoord op die vraag klinkt weer de centrale gedachte van het tweetal door: ‘Omdat het leuk is om dankbare gezichten te zien en omdat het goed voelt!’
 

Interview: Mariska van Doorn

Lees meer